2011 goed ingezet

Het jaar goed begonnen en  we hebben reeds onze eerste repetitie van 2011 achter de rug met nieuwe stukken en nieuwe uitdagingen in het vooruitzicht. Tradtitie getrouw was het op deze eerste repetitie tijd voor de nieuwjaarsbrief van onze dirigent. Hieronder vindt je deze brief terug .

Kaprijke, 8 januari 2011.

Aan de muzikanten, bestuursleden en overige leden van harmonie ‘St. Cecilia’ Bassevelde.

Een nieuw muzikaal werkjaar is vorige week op één januari ingeluid.

Bij de start van een nieuw werkjaar moet men even stilstaan bij het gepasseerde werkjaar, en de toekomst betreffende het nieuwe werkjaar.

Het afgelopen muzikale jaar was een druk jaar, dat kan niemand ontkennen.

Vele activiteiten stonden op de agenda, waarvan er een aantal zeer belangrijk.

We denken hierbij aan het provinciaal concours, waarbij we ons als harmonie niet enkel uit financieel oogpunt moesten bewijzen voor de komende vier jaar, maar ook (en minstens zo belangrijk) ons moesten bewijzen voor onze naam en kwaliteit, waar we als vereniging voor staan.

Veel mensen weten immers niet dat concertaanvragen vaak via een omweg komen door de provincie of ‘Vlamo’.

Organisaties welke op zoek zijn naar kwaliteitsvolle amateur-orkesten vragen vaak inlichtingen bij de provincie of ‘Vlamo’.

De categorie waarin men speelt is van wezenlijk belang voor het verkrijgen van uitnodigingen voor concerten en de daarbij behorende bezoldiging.

Hierin zijn we gelukkig dit jaar weer geslaagd.

Daarnaast ons jaarlijkse lenteconcert (welke dit jaar een geslaagd duo concert was met de harmonie van Breskens/Groede) was een geslaagd initiatief, waarin we de lokale bevolking lieten zien wat we (nog altijd) ‘in onze mars hebben’.

Tijdens de zomermaanden hebben we als harmonie ook weer bewezen dat we ‘op de kaart staan’.

Een geslaagd dubbelconcert met onze muzikale collega’s van Boekhoute tijdens de 11 juli viering.

Een meer dan geslaagd zondagconcert tijdens de Gentse feesten (waarbij we al geruchten opvingen van mensen die speciaal voor onze concerten afzakken naar ‘het huis van Alijn’……waar we bijzonder trots op mogen zijn!).

Het afgelopen kerstconcert is uiteindelijk ook tot een succesvol einde gebracht.

Een kleine kanttekening moeten we wel maken bij het afgelopen werkjaar, zeker gericht naar de toekomst.

Niet alles verliep altijd even goed volgens planning.

Vaak waren er stressmomenten omdat teveel spelende leden te licht over bepaalde activiteiten dachten                  (verkeerde inschatting), en derhalve te laat in actie zijn geschoten.

Dit wekt onherroepelijk frustraties op in een organisatie als onze vereniging.

Mensen die hard werken, achter en voor de schermen, om prachtige initiatieven te ontplooien voor onze vereniging raken soms, tezamen met andere actieve mensen, in paniek als de datum in zicht komt, en blijkt dat er teveel werk nog op het laatste moment moet gebeuren omdat het repetitiebezoek soms te wensen over laat.

Ik herinner mij het St. Ceciliafeest van 2009, waarin de grote bezieler van onze vereniging: Firmin DeWilde, zijn zorg uitsprak over de matige verenigingsopkomst en sfeer tijdens de traditionele St. Cecilia rondgang te Basseveldedorp.

In 2010 hebben we als vereniging nog momenten meegemaakt waarbij ik aan de speech van Firmin tijdens die St. Cecilia gedacht heb.

De stresserende voorbereiding van het afgelopen provinciale concours……….de stresserende voorbereiding van ons prachtige initiatief tijdens 2e kerstdag.

We zijn een mooie en gezonde vereniging waar vele muziekverenigingen uit de streek jaloers op zijn!

Afgelopen jaar is tragisch geweest  binnen onze streek:

Twee bevriende muziekverenigingen zijn moeten stoppen wegens te weinig animo van hun muzikanten ( bijna geen muzikanten tijdens de wekelijkse repetities……..etc……….).

De harmonie van Lembeke (met een mooi rijk verleden) is noodgedwongen moeten stoppen afgelopen jaar.

De harmonie van Watervliet (ook met een zeer mooi-, rijk en cultureel verleden) kon niet anders dan ‘de boeken sluiten’.

Dit zijn duidelijke signalen van onze huidige maatschappij.

Laat ons ervoor waken dat wij niet in hetzelfde vaarwater raken, en wegzinken.

We zijn een te mooie-, rijke vereniging voor zo’n scenario!!!!

Alles wat een vereniging kan wensen bezitten wij:

-          een actief bestuur

-          een eigen muzieklokaal met mooie vooruitzichten voor 2011-2012

-          een gezonde kas

-          een uitgebreid instrumentarium en partiturenbestand

-          een gezond ledenbestand

-          een goede opleiding voor elke muzikant

-          een prachtig uniform

-          succesvol in de streek en bovenal gerespecteerd.

Zo kan ik nog even doorgaan.

Laten we eensgezind trots blijven op onze vereniging en bovenal op ons lidmaatschap ( je mag trots zijn, lid te mogen zijn van een vereniging als ‘St. Cecilia’ Bassevelde).

Blijf actief en neem je verantwoordelijkheid op tijd, zodat de vereniging en haar werking leuk en gezond blijft, en ze nog lang en fier mag bestaan in Bassevelde!!!

Een succesvol en fijn muzikaal 2011 gewenst aan ieder van ons!!

Uw dirigent,

Hessel